Onze kantoren zijn op weekdagen steeds telefonisch bereikbaar van 9u – 12u en 14u – 17u. Ook tijdens de zomermaanden blijven we bereikbaar!
Wij beheren & ontzorgen bij mede-eigendom
Bij vastgoedbeheer komt heel wat kijken. Naast een pak technische en juridische kennis is ook heel wat
mensenkennis nodig om alles en iedereen in
goede banen te leiden. De verschillende belangen moeten allemaal op gelijke manier worden behartigd en vertegenwoordigd.
Een waar huzarenstukje waarbij 1 woord centraal staat, namelijk: Balans. Trigon streeft altijd naar evenwicht op twee cruciale gebieden: menselijk en technisch/financieel.
We zoeken de balans tussen de belangen van de Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) en die van individuele eigenaars.
Trigon neemt de rol op zich om te onderhandelen, zodat alle partijen gemoedsrust ervaren in hun samenwerking.
A.1. De wettelijke opdrachten
1. De Algemene Vergadering bijeenroepen conform de wettelijke bepalingen.
2. De beslissingen van de Algemene Vergadering notuleren in het daartoe bestemd register.
3. De beslissingen van de Algemene Vergadering uitvoeren en laten uitvoeren (m.u.v. hetgeen valt onder art. 3B)
4. Bewarende maatregelen treffen en daden van voorlopig beheer stellen.
5. Het vermogen van de Vereniging van Mede-eigenaars beheren.
Daartoe zal de syndicus 1x per jaar een afrekening van het gemeenschappelijk en privatief verbruik opmaken, welke het volgende omvat:
I. een kostenopgave per kostensoort en verdeelsleutel
II. een tabel voor de verdeling van de kosten tussen de mede-eigenaars of een individuele afrekening van de te verdelen kosten
III. een vermogensstaat van de Vereniging van Mede-eigenaars. Dit vermogen dient in zijn geheel geplaatst te worden op diverse rekeningen, waaronder verplicht een afzonderlijke rekening voor het werkkapitaal en een afzonderlijke rekening voor het reservekapitaal.
6. De Vereniging van Mede-eigenaars vertegenwoordigen zowel in rechte als voor het beheer van de gemeenschappelijke zaken.
7. In geval van een overdracht of aanwijzing van het eigendomsrecht van een kavel, de inlichtingen zoals bepaald in artikel 3.94 §§ 1 en 2 NBW verstrekken aan de notaris, éénieder die beroepshalve optreedt als tussenpersoon of aan de overdrager, met toepassing van de tarieven bepaald in bijlage.
8. Aan elke persoon, die het gebouw krachtens een persoonlijk of zakelijk statuut bewoont, doch in de Algemene Vergadering geen stemrecht heeft, de datum meedelen van de vergaderingen om hem in staat te stellen schriftelijk zijn vragen of opmerkingen met betrekking tot de gemene delen te laten geworden.
9. Het overdragen van het volledige dossier van beheer aan zijn opvolger of, in diens afwezigheid, aan de voorzitter van de laatste Algemene Vergadering, binnen een termijn van 30 dagen na de beëindiging van het mandaat.
10. Het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering die de uitoefening van zijn taak als syndicus dekt.
11. Ervoor zorgen dat de mede-eigenaars inzage kunnen nemen in alle niet private documenten en gegevens over de mede-eigendom.
12. Het bewaren van het post-interventiedossier indien dit aanwezig is.
13. Het voorleggen van een jaarlijks evaluatierapport m.b.t. de geregeld verrichte leveringen aan de gewone Algemene Vergadering.
14. Het voorleggen aan de Algemene Vergadering van mogelijke belangenvermenging tussen de Vereniging van Mede-eigendom en de syndicus zelf of de in de wet bepaalde (rechts)personen, vooraleer een overeenkomst wordt afgesloten tussen de betrokken partijen.
15. Het bijhouden van de persoonsgegevens (naam, adres, de gedeelten en de referenties van de kavels) van wie gerechtigd is deel te nemen aan de Algemene Vergadering en het overmaken van deze informatie aan de mede-eigenaar of notaris zoals bepaald in artikelen 3.78 t/m 3.100 NBW., met inachtname van de GDPR regels, cf art. 8 van deze overeenkomst.
16. Het voeren van de boekhouding van de vereniging van mede-eigenaars op een duidelijke, nauwkeurige en gedetailleerde wijze, volgens het door de Koning op te stellen minimum genormaliseerd rekeningstelsel.
17. Het opmaken van een begrotingsraming voor zowel de lopende uitgaven als de buitengewone te verwachten kosten. Deze begrotingen dienen jaarlijks te worden voorgelegd aan de Algemene Vergadering.
18. Het bijwerken van het reglement van orde telkens de Algemene Vergadering hiertoe besluit.
A.2. De statutaire opdrachten
De syndicus is tevens belast met de opdrachten zoals bepaald in de basisakte en/of het reglement van mede-eigendom.
De Syndicus kan worden belast met buitengewone opdrachten.
Deze taken omvatten werkzaamheden waarvoor hij gerechtigd is om aan de begunstigde een aanvullend ereloon te vragen omdat deze:
> zich slechts occasioneel voordoen (catastrofes, geschillen, rampen, grote werkzaamheden, enz.);
> en/of zich slechts onregelmatig voordoen (extra vergaderingen, enz.);
> en/of zich slechts wegens een beslissing van een van de mede-eigenaars voordoen (mutaties, inningen, geschillen, enz.);
> en/of niet te voorzien zijn, zelfs al vloeien deze voort uit een wettelijke verplichting voor syndicus of VME.
Het betreft met name, zonder dat deze lijst beperkend is:
> het organiseren van een buitengewone algemene vergadering of een tweede zitting van de algemene vergadering zoals bepaald door het reglement van mede-eigendom;
> het organiseren van een algemene vergadering van een gedeelte van de mede-eigendom dat geen aparte rechtspersoonlijkheid heeft;
> het organiseren van vergaderingen van de raad van mede-eigendom buiten de vergaderingen waarin de onderhavige overeenkomst voorziet;
> de voorbereiding en het beheer van geschillendossiers die aan een advocaat moeten worden voorgelegd;
> de vertegenwoordiging van de mede-eigendom, in de hoedanigheid van de bouwheer, bij het uitvoeren van grote werkzaamheden;
> het opmaken van een bestek voor wat betreft de opdrachten en contracten waarbij mededinging verplicht is;
> het voorbereiden, coördineren en opvolgen van dossiers waar meerdere kostenramingen op grond van een vooraf opgemaakt bestek nodig zijn, voor wat betreft de opdrachten en contracten waarbij mededinging verplicht is;
> het zoeken en aanwerven van nieuwe personeelsleden wanneer er een vacature is;
> het verwerken van de mutatie van een kavel overeenkomstig artikelen 3.78 t/m 3.100 NBW;
> het beheer van schadegevallen voor de verzekering;
> nieuw gebouw: tussenkomsten, adviezen en aanwezigheid bij de procedures van voorlopige en definitieve oplevering;
> alle diensten die noodzakelijk zijn voor het overnemen en openen van de boekhouding van het gebouw in de mate waarin de ontvangen elementen niet conform zouden zijn aan artikelen 3.78 t/m 3.100 NBW;
> bijstand en/of diensten van boekhoudkundige, juridische of fiscale aard voor alle eenmalige dossiers: rapporten, formaliteiten, verklaringen, briefwisseling, …
> diensten, handelingen en uitvoeringen (zoals opmaak documenten) die het gevolg zijn van de inwerkingtreding van nieuwe regelgeving; (bvb. GDPR, interne orde)
> ……
Richtprijs: €363,00/mnd voor de wettelijke opdrachten.
OF overweeg als alternatieve oplossing ons servicepakket Syndicoaching*
bij kleine gebouwen met een mede-eigenaar die geïnteresseerd is om op te treden als Syndicus.
Maak vrijblijvend een afspraak met ons.
Richtprijs: €30,00/mnd/app voor de wettelijke opdrachten.
Inpandige garages of behorend bij een appartement = 10% v:e appartement.
Losstaande garages of staanplaatsen en niet volledig tot het gebouw behorend:
> tot 20 garages: 15,00 €/mnd/garage
> meer dan 20 garages: afhankelijk van het individuele project en samenstelling.
Deze prijzen zijn richtprijzen die kunnen afwijken naargelang de individuele situatie, problematiek of opgelegde bijkomende taken.
Maak vrijblijvend een afspraak met ons.
Richtprijs: €25,00/mnd/app. voor de wettelijke opdrachten
Inpandige garages of behorend bij een appartement = 10% v:e appartement.
Losstaande garages of staanplaatsen en niet volledig tot het gebouw behorend:
> tot 20 garages: 15,00 €/mnd/garage
> meer dan 20 garages: afhankelijk van het individuele project en samenstelling.
Deze prijzen zijn richtprijzen die kunnen afwijken naargelang de individuele situatie, problematiek of opgelegde bijkomende taken.
Maak vrijblijvend een afspraak met ons.
Richtprijs: €21,00/mnd/app. voor de wettelijke opdrachten.
Inpandige garages of behorend bij een appartement = 10% v:e appartement.
Losstaande garages of staanplaatsen en niet volledig tot het gebouw behorend:
> tot 20 garages: 15,00 €/mnd/garage
> meer dan 20 garages: afhankelijk van het individuele project en samenstelling.
Deze prijzen zijn richtprijzen die kunnen afwijken naargelang de individuele situatie, problematiek of opgelegde bijkomende taken.
Maak vrijblijvend een afspraak met ons.
Richtprijs: €18,50/mnd/app.
Inpandige garages of behorend bij een appartement = 10% v:e appartement.
Losstaande garages of staanplaatsen en niet volledig tot het gebouw behorend:
> tot 20 garages: 15,00 €/mnd/garage
> meer dan 20 garages: afhankelijk van het individuele project en samenstelling.
Deze prijzen zijn richtprijzen die kunnen afwijken naargelang de individuele situatie, problematiek of opgelegde bijkomende taken.
Maak vrijblijvend een afspraak met ons.
Mede-eigendom is een complexe aangelegenheid die vaak specialisatie vereist. Dankzij onze bouwtechnische studies, jarenlange praktijkervaring en voortdurende opleidingen, garanderen wij gespecialiseerde begeleiding en een correct technisch, administratief en juridisch beheer. Met onze gespecialiseerde boekhoudsoftware en vakkennis bieden wij een professioneel financieel beheer van de gemeenschappelijke delen. De boekhouding voeren wij uiteraard uit volgens het wettelijk boekhoudkundig stelsel.
In geval van nood kunnen we onmiddellijk ingrijpen. Maandag tot vrijdag zijn we overdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 17.00 uur. Buiten kantooruren zijn we 24/7 bereikbaar, zonder extra kosten. U wordt dan niet doorverbonden met een callcenter, maar spreekt rechtstreeks met de syndici zelf. Bovendien bieden we ook de mogelijkheid om ’s avonds te vergaderen, zonder meerkost.
Wij volgen strikt de deontologische code. Om volledige onafhankelijkheid te garanderen, zijn wij niet verbonden aan aannemers, bouwpromotoren, verzekeringsmakelaars of vastgoedverkopers. Bij ons geen vriendjespolitiek, commissies of zwart werk.
In de afgelopen 30 jaar hebben we een netwerk opgebouwd van betrouwbare aannemers en technici die altijd dat beetje extra doen.
Uiteraard bent u vrij om elke erkende vakman van uw keuze in te schakelen.
Daarnaast kunnen wij, zonder onze onafhankelijkheid als syndicus in gevaar te brengen, ook optreden als rentmeester voor het beheer van uw privépatrimonium.
Onze ramingen en eindafrekeningen zijn helder en transparant. Dankzij een applicatie gelinkt aan ons beheerspakket krijgt elke eigenaar-klant persoonlijke toegang tot alle gebouwspecifieke en persoonlijke documenten. De privacy van onze klanten is daarbij gegarandeerd.
Elke melding telt, van klein tot groot. Elk probleem zien wij als een uitdaging die de nodige aandacht verdient. Bij ons bent u geen nummer. Hoewel we de belangen van de gemeenschap van mede-eigenaars altijd vooropstellen, krijgt u als klant-eigenaar individuele aandacht met op maat gemaakte oplossingen en advies voor uw specifieke behoeften. Onze medewerkers volgen jaarlijks vervolmakingscursussen om ervoor te zorgen dat we de hoogste kwaliteit en service blijven leveren. Zo kunnen we u altijd de best mogelijke ondersteuning bieden.
Wij voeren niet alleen de beslissingen van de algemene vergadering uit, maar volgen ook kleine herstellingen en dagelijks onderhoud nauwkeurig op. Wij hechten veel waarde aan een gedegen technische onderbouwing voor grote investeringswerken, compleet met de nodige bestekken. Bovendien beschikken we over de administratieve en juridische expertise om alles soepel en correct te laten verlopen.
Vraag vrijblijvend offerte aan of maak een afspraak in éen van onze kantoren in uw buurt:
Sint-Niklaas, Antwerpen of Oostende
U beheert zelf de mede-eigendom via onze syndicoaching servicepakket
U bent als mede-eigenaar reeds syndicus, maar ziet de bomen door het bos niet meer of u bent geïnteresseerd het beheer zelf waar te nemen?
Dan is Syndicoaching misschien wel iets voor u…
De doorgedreven specialisatie vanuit de wetgever is een mes dat aan 2 kanten snijdt. Enerzijds geeft het de mede-eigenaar meer rechtszekerheid, anderzijds wordt het voor een eigenaar zeer moeilijk het beheer nog zelf waar te nemen.
Nochtans is het vooral in kleine residenties een meerwaarde dat een mede-eigenaar zelf syndicus is. Niet enkel uit financiële overwegingen, maar ook omdat hij als bewoner vaak beter overzicht houdt op wat reilt en zeilt in de residentie.
De materie is echter complex en de aansprakelijkheden vaak groot. Veel mede-eigenaars weten gewoonweg niet hoe en waar te beginnen om het beheer in hun gebouw waar te nemen. Daarom hebben we een oplossing op maat gemaakt.
Ons servicepakket “SYNDICOACHING” maakt het u, mede-eigenaar, mogelijk om met de nodige begeleiding en advies zelf het beheer waar te nemen en dit bij gebouwen tot 10 appartementen
Elk gebouw en elke situatie is uniek, maar in grote lijnen komt het hierop neer:
Onze eerste stap is altijd een diepgaand gesprek om de situatie van uw gebouw in te schatten. We beoordelen daarbij of het verantwoord is dat u zelf het beheer opneemt. Soms zijn er zoveel disputen, procedures, wanbeheer uit het verleden, achterstallige betalingen of grote renovatiewerken, dat professioneel beheer noodzakelijk is.
De mate van onze tussenkomst hangt af van uw eigen expertise. Hoe minder u van onze diensten hoeft te gebruiken, hoe voordeliger het wordt voor de vereniging en dus voor u als mede-eigenaar. Na het eerste gesprek stellen we een dienstenpakket samen en maken we vrijblijvend een offerte.
De offerte wordt opgebouwd zoals hieronder beschreven.
Abonnement:
– Eenvoudig telefonisch en advies via email.
– Informatie over alle mogelijke wetswijzigingen en andere regels die van toepassing worden.
Boekhouding:
Wij kunnen de gehele boekhouding voeren (opvragingen, inningen, betalingen, eindafrekening, balans, 6rekeningen) o.b.v. de door u goedgekeurde facturen.
Bijkomende opdrachten:
O.a. bezoeken ter plaatse, extra begeleiding in complexe dossiers, bijwonen algemene vergadering, advies…
Wij zijn ervan overtuigd dat u op deze manier de VME duizenden euro’s per jaar bespaart.
Worden de problemen na verloop van tijd te zwaar of complex, of wilt u het beheer niet langer zelf uitvoeren, dan is een overstap naar een volwaardig beheer door ons eenvoudig te regelen.
Abonnement: €95,00/mnd (excl btw) – contract voor 3 jaar
Bijkomende opdrachten: in regie
Kleine gebouwen met een mede-eigenaar die geïnteresseerd is om op te treden als syndicus, kunnen opteren voor onze ondersteunende structuren. Voor de basisdienst, zijnde permanente ondersteuning/advies via email of telefoon betaalt de VME 95 € per maand. Indien er een permanente opvolging of administratieve ondersteuning nodig is (bvb boekhouding of projectcoördinatie) is een op maat gemaakte prijscalculatie nodig.
Vraag vrijblijvend offerte aan of maak een afspraak in éen van onze kantoren in uw buurt:
Sint-Niklaas, Antwerpen of Oostende
Rentmeesterschap, ook wel eens “privaat beheer”
of “patrimonium beheer” genoemd, houdt in
dat wij het zakelijke en financiële beheer
van uw vastgoedpatrimonium voor u waarnemen.
Sint-Niklaas (hoofdkantoor)
Lavendelstraat 87
9100 Sint-Niklaas
Tel.: 03 777 30 96
info@trigon-beheer.be
Antwerpen (bijkantoor)
Italiëlei 205
2000 Antwerpen
Tel.: 03 213 29 12
info@trigon-beheer.be
Oostende (bijkantoor)
Koningstraat 70-72
8400 Oostende
Tel.: 059 80 59 80
info@trigon-beheer.be